Feokromositoma

Feokromositoma Nedir?

Adrenal bezin medullasındaki kromofin hücrelerden kaynaklanan tümörlerdir. Adrenal dışı paraganglionlardaki kromofin hücrelerden kaynaklanan tümörlere ise paraganglioma denir. Feokromositomalarda adrenalin ve noradrenalin sentezlenmesi ve salınımı artar. Hipertansiyonu olan bireylerin  binde 2-6’sında feokromositoma bulunur.

En sık 30’lu 40’lı yaşlarda görülmesine rağmen, her yaşta ortaya çıkabilir. Feokromositoma için genel olarak % 10’lar kuralı tanımlanmıştır. Tümörlerin % 10’u bilateraldir. % 10’u maligndir (kanser). % 10’u çocuk yaş grubunda oluşur. % 10’u adrenal bez dışındaki dokulardan (paraganglionlar) gelişir. % 10’u aileseldir.

Klinik Bulgu Ve Şikayetler

Bu hastalarda klasik şikayetler baş ağrısı, çarpıntı, terleme üçlemesidir. Bunun dışında huzursuzluk, uyuşmalar, ateş basmaları, göğüs ağrısı, nefes darlığı, karın ağrısı, bulantı, kusma türü değişik şikayetler de olabilir.

Feokromositomalı hastalardaki en sık klinik bulgu hipertansiyondur. Hipertansiyon ataklar halinde ve sürekli olabilir. Tanı konulmamış hastalarda ani ölüm görülebilir.

Tanısal Testler

Genelde 24 saatlik idrarda adrenalin ve noradrenalinin metabolik (yıkım) ürünleri olan metanefrin ve normetanefrin bakılması ile tanı koyulur.

Radyolojik Testler

Tümörü lokalize etmek için genelde bilgisayarlı tomografi (BT) veya manyetik rezonans görüntüleme (MR) kullanılır. Feokromositomada MR BT’ye göre daha duyarlı ve hassas bir görüntüleme yöntemidir. Hamile kadınlarda da radyasyon içermediği için kullanılabilir.

Tedavide fazla hormon salgılayan tümörün bulunduğu adrenal bezin çıkarılmasıdır. Adrenalektomi öncesi tıbbi tedavi ile hipertansiyonun kontrol altına alınması ve sıvı desteği sağlanması gerekir.